Petri Järveläinen Ajatushautaamo

Teiden terrorismi

Olen ajellut useita vuosia viikottain Helsingin ja Pohjois-Savon väliä. Tunnen jokaisen vitostien mutkan.

Tiellä liikkuessa tulee tehtyä havaintoja maailman muutoksista. Viime vuosina ilahduttava asia on ollut rekkaliikenteen kasvu. Tavara liikkuu, talous elpyy.

Puikoissa istuu hienoja tyyppejä raskaassa ammatissa hyvinvointimme eteen uurastaen.

Autot ovat kehittyneet, niin rekat kuin henkilöautotkin. Hyvä asia sekin.

Mutta samalla: myös kielteiset ilmiöt ovat vahvistuneet.

Vaaralliset ohitukset ovat lisääntyneet. Autojen parantuessa usko niihin on tullut epäkriittisemmäksi. Vaaratilanteita on enemmän kuin aikaisemmin. Kiirettä tuntuu pitävän. Jos ajat 10 kilometrin ylinopeutta, voitat muutaman minuutin tunnissa ja jo kymmeniä useissa. Kannattiko, jos ajat jonkun hengiltä?

Turvavälit, tilannenopeus, liikenteen vaarantaminen ja muiden tiellä liikkujen kanssa tehtävä yhteistyö ovat käyneet osalle autoilijoista vieraiksi käsitteiksi.

Näin on valitettavasti myös ammattiautoilijoiden kohdalla. Vaikka suuri osa heistä on edelleen hienoja teiden ritareita, useampi kuin harva poikkeus tai yksittäistapaus on pikemminkin teiden gansteri. On syntynyt teiden terroria, jota harjoittavat myös ammattiautoilijat.

Rekkojen keskinopeus näyttää olevan melko säännönmukaisesti 90 km/h. Jos ajat 80 km/h, perässäsi istuu pomminvarmasti Suurautoilija ja Koko Euroopan Teiden Omistaja , jonka rajoitus on kyllä kyseessä oleva vauhti, mutta joka väläyttelee valoja, soitattaa torvea ja painaa ohi.

Ajelin viime yönä Helsingistä Lapinlahdelle. Vitostie oli peilijäänä. Pyrytti. Näkyvyys oli muutamia metrejä. Kunnossa olevan hyvärenkaisen auton ote tiehen alkoi heiketä 60-70 km/h -vauhdissa. Valolla sokaistiin edestä ja takaa, jälkimmäisestä suunnasta ammattimiesten toimesta. Lisäksi torvikonsertti oli maailmanluokkaa ja olisi kelvannut Donald Trumpin virkaanastujaisiin sekä äänen, musiikinlaadun että ajatusmaailman puolesta.

Asialla eivät olleet venäläiset ja virolaiset vaan suomalaiset.

P-paikoille väistettiin, ohituskaistoilla hiljennettiin, sivuteille poikettiin, jotta tämä maailmanlopun karavaani ajaisi mahdollisimman lujaa kohti jos ei omaa niin ainakin sivullisten kuolemaa.

Pahin tilanne oli seuraava. Näkyvyys muutamia metrejä, pyry, jäätie, edestä tulevien autojen valot sokaisevat. Takana teiden gansteri 15 metrin päässä tilanteessa, jossa jarrutusmatka on noin 100 metriä reaktion jälkeen. Tämän gansterin takaa toinen lähtee pitkään ohitukseen. Siitä heti peräåän takamustasi rakastava rahtari torvet soiden ja kolme rinnakkain tilanteessa kohti autuuttansa.

Ei siinä kauhussa oikein muuta tule mieleen kuin kysymys, ovatko työnantajakulut niin kovat, että parempi palkata rahtari Korkeasaaren gorillatarhasta. Vai onko asenne Kikyyn niin avara, että muutaman minuutin voitto sadalla kilometrillä on päätetty lahjoittaa ministeri Bernerin pumpuliuneksi?

Surullista sanoa, mutta varokaa rekkoja! Alalla ei taida ammattietiikka olla kunnossa.

Aina voi todeta, että ei pidä lähteä risalla liikenteeseen eikä jos ei osaa. Että ei pidä saada sydänkohtausta suojatiellä, jotta kukaan ei aja päältäsi.

Ei pidä lähteä myöskään risalla päällä ammattiin ja kuvitella, että kaahailu, toisten häirintä ja nopea tulos on muka osaamista.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Liikenteeltä kerätään seitsemän kertaiset verot, mitä liikenne kuluttaa.

Rahan puutteesta ei siten ole kysymys.

Käyttäjän jussiosmola kuva
Matti Jussi Korhonen

Helsinki - Lapinlahti.... VR:n junat ovat aika mukavia, nopeus ja palvelutaso noussut. Tuon huomasin kun vuosiin en käyttänyt junia vaan ajelin ja sitten kokeilin. Yllätyin positiivisesti.

Nyt - jos matka on A:sta B:hen - en enää lähde tielle. Lomilla ja kiireettömillä matkoilla on asia erikseen - auto tarjoaa sitä vapautta. Junassa matka taittuu, lepäillen, lukien tai läpyskää näppäille, kahvia, jopa aika kivoja ruoka-annoksia on tarjolla. Noh... aika hintavaa tosin on edelleen. Mutta maksaa se bensakin.

Eihän se aina käy, tuo juna. Aika negan kuvan lykkäsit maamme liikennekulttuurista. Ikävältä vaikutti.

Käyttäjän jarvelainenp kuva
P Jarvelainen

Olet tietysti oikeassa. Mutta juna on kallis. Ko. tapauksessa tulimme koneella Helsinki-Vantaan kentälle illalla. Porukalle juna olisi maksanut noin 500 euroa, tosin ei enää ollut yhteyttä, auto alle satasen. Seuraavana aamuna oli päästävä töihin. Muutoinkin juna on säännölliseen matkailuun nähden liian kallis. Lentolippu tietysti Kuopiosta, mikäli tilaa paluulennon kolmen kuukauden päähän voi olla jonkin verran halvempi kuin juna.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Olisiko korkein aika saada liikkuva poliisi takaisin, nykyinen valvonta ei ole tehokasta.

Oulu-Kemi-Rovaniemi väli muistuttaa, kuin olisit Venäjällä liikenteessä. Tämä korostuu kun etelässä on talvilomat.

Ensiviikolla tai tulevan viikonloppuna ( 16.2-alkaen ) voimme nauttia taas tästä.

Kun lomalle lähdetään, luulisi lomailijan tavoitteena olevan päästä terveenä lomakohteeseen, nauttimaan ansaisemastaan lomasta.

Käyttäjän jarvelainenp kuva
P Jarvelainen

Ilman muuta liikkuva olisi hyvä ratkaisu. Poliisin resurssien vähentämisen takia tilanne on se, että kun Rovaniemellä tapellaan, ainoa partio kertoo Ivalosta, että pitäkää tilannetta yllä.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Raskaan kaluston kuskit ovat ammattimiehiä, mutta miehiä kuten me muutkin. He tulevat ylimielisiksi luonnolle ja luonnonlaeille.

Kun rekka tai bussi lähtee liukkaalla käsistä, sitä ei pidä kaistallaan edes F1-kuski. Näiden autojen tehottomuus, paino, koko ja renkaat ovat täydellisen sopimattomia luistojen hallintaan. Lisäksi suomalaisilla kinttupoluilla ei ole mitään ylimääräistä tilaa oikoa luistoon lähtenyttä autoa.

Erityisen liukkailla keleillä ei juuri kenelläkään ole tarvetta lähteä pimeille teille urheilemaan. Voi vaikka jäädä kotiin siksi päivää. Itsensä luuleminen korvaamattomaksi on tehnyt selvää monesta ennen aikojaan.

Ylinopeudet ovat harmittomia hyvillä kuivilla teillä, mutta sallitut nopeudetkin ovat liikaa jäisillä teillä, sateella, sumussa tai pimeässä.

Nopeusvalvonta sekä -rajoitukset onkin yllättävän huono asia, koska siinä on kuljettajan osaaminen ja vastuu siirretty virkamiehille ja muunnettu peltisiin rajoitustauluihin tien laitaan.

Oikea ajonopeus säädetään auton ratin takana eikä toimiston pöydän ääressä. Oikea ajonopeus on täysin suhteellinen asia. Tämän takia Saksassa, maailman kehittyneimmässä ja hyvin turvallisessa autoilumaassa, saa 40km/h ylinopeudesta taajaman ulkopuolella vain 120€ sakon tuloista riippumatta.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#4
Suomessa ylinopeussakoilla kerätään rahaa eli se on progressiivinen vero.

Käyttäjän jarvelainenp kuva
P Jarvelainen

Tilanne on ongelmallinen, koska laki kieltää rangaistuksen määräämisen valtion tulojen keräämiseksi.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #15

#15
Suomessa istuu vahvasti venäläinen menttaliteetti, että laki ei koske niiden laatioita.

Käyttäjän jarvelainenp kuva
P Jarvelainen

Totta. On olemassa myös tilannenopeus, kuten toteat.

Pertti Kostiainen

Ei kannattais mennä tukkiin teitä, sillä toiset joutuu tekemään töitä.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Teiden gangsterit ovat yleensä ns. renkikuskeja, minkä tietää siitä, että rajoitinta vasten polkeminen nostaa yhdistelmän kulutusta reilut kymmenen prosenttia. Tämä taas on yrittäjän katteesta pois, joka ei renkiä vähempää voisi kiinnostaa. Ehtiipä istua kahvilla muutaman minuutin pidempään.

Olen henkilökohtaisesti ajanut sellaisen nupin perässä, joka mittarivirhekin huomioiden liikahti noin 110km/h. Ilmaisin havaintoni hätäkeskukseen, joka suhtautui asiaan vakavasti ja pyysi mahdollisuuksien mukaan seuraamaan em. ajoneuvoa ja seuraavassa taajamassa olikin partio tien poskessa pysäyttämässä kyseistä teiden ritaria.

Mietin mitä kaikkia rikkeitä poliisi joutuikaan listaamaan.

Nopeusrajoituksen rikkominen, ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen rikkominen, nopeusrajoittimen ohittaminen, mahdollisesti ajopiirturirikkomus jne.

Ei pidä yleistää, mutta joukkoon mahtuu monenlaista sorvaajaa.

Myös tieliikenteessä.

Käyttäjän jarvelainenp kuva
P Jarvelainen

Ei pidä yleistää. Mutta liikennekulttuuri on muuttunut noin 10 viimeisen vuoden aikana harmilliseen suuntaan.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

On tullut istuttua jokus rekkojen ohjaamossa, tosin itse en ajanut. Tänä päivänä nopeusrajoitin on säädetty 85-88 km/t suuremmat nopeudet nostavat polttoainekuluja huomattavasti.

Yksikään kuljetusyritys ei hyväksy tästä poikkeamia, dikitaalinen ajopiirturi kertoo yrittäjälle ja poliisille sen hetkisen tilanteen, mitä kuljettaja on tehnyt.

Poliisille kun he ratsaavat, yrittäjlle, kun he miettivät mittivät miten kuluja saisi pienennettyä.

Tästä se lähtee, yksityisautoilian kannattaisi tarkistaa oman autonsa nopeus, yleensä se on huomattavasti alle mittarin osoittaman nopeuden.

Käyttäjän jarvelainenp kuva
P Jarvelainen

Totta tuo kaikki. Itse ajelin ison rekkafirman osakkaan autolla, jossa mittari kyllä näyttää eksaktisti nopeuden.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Rekkaliikenne pitäisi saada juniin siellä missä mahdollista. Moottoriteitä myös huomattavasti lisää, turvallisuus paranisi oleellisesti.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

En tahdo arvostella arviotasi oikeasta tilannenopeudesta kyseisissä olosuhteissa, mutta ohittajien toimintaa voisi ymmärtää paremmin, jos itse ajoit 60, 70 tai 80 km/h.

Minulla on sellainen kokemus heikentyneistä ajo-olosuhteista, että joukossa on aina joku, joka pitää oikeana tilannenopeutena 60-70 km/h, kun rajoitus on 80 km/h. Noin 90 % autoilijoista on kuitenkin sitä mieltä, että se on liian varovaista. Se johtaa yleensä kuvailemaasi tilanteeseen.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Minulla on sama havainto. Hyvissä olosuhteissa ajetaan aaltoilevasti enemmän tai vähemmän alinopeutta. Se käy hermoille, vaikka se on luvallista.

Siksi on normaalia ohittaa. Se mitä tulee välttää totaalisti on liikenneraivo. Se tappaa.

Autoa pitäisi voida ajaa kelin, maaston, näkyvyyden, kuljettajan ja auton mukaan. En oikeasti näe nopeusmittariin tuijottelua muuta kuin äärimmäisenä riskinä liikenneturvallisuudelle. Ajaessa pidetään katse tiessä ja nopeus säädetään perstuntumalla oikein. Se on paras autoilutapa, joka myös säilyttää tarkkaavaisuuden ajamisessa pitkillä matkoilla. Se mikä on tarkalleen ajonopeus, on täysin toisarvoinen tieto.

Käyttäjän jarvelainenp kuva
P Jarvelainen

Hehheh. Jokaisella pidemmällä matkalla kirkkaassa säässä on joku köröttelijä. En kuitenkaan ajaisi kiinni ja soitattaisi torvea vaan ohittaisin. Viime yön rallissa ei ollut viittausta tähän ilmiöön.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Elävästi on vielä mielessä tapaus, kun joku molopää (ei ammattiautoilija) ajoi puskurissa kiinni ja lopulta kohtuullisen huonossa paikassa runttasi ohitse. Sitten seuraavalla huoltoasemalla kahvilinjalla oli siinä edessä tukkona, kun viinerin valinta tuotti vaikeuksia. Jätin kohteliaasti turvavälin, enkä tööttäillyt. Matkaa jatkoin vasta, kun ko. pelle oli lähtenyt, ettei taas ilmesty peräpuskuriin.

Jukka Keltto

Valitettavasti juuri näin monet rekkakuskit käyttäytyvät. Ja sitä puolustellaan pienempien autojen hidastelulla. Tosiasia vaan on että jos ajat gps:n mukaan esim 80 tai 100, aika pian on rekka hanurissa. Viimeksi pari viikkoa sitten Lahti-Jämsä-välillä. Oikeasti ammattiautoilijoiden pitäisi itse saada keskuudessaan ryhtiliike aikaan, eikä siihen riitä mikään valheellinen "teiden ritarikampanja" vaan asennemuutos. Ehkä tosiaan LP pitäisi saada takaisin teiden päälle.

Käyttäjän jarvelainenp kuva
P Jarvelainen

Jep, ennen tätä kaikkea huippua niin rekkafirmojen johto koulutti henkilöstönsä kuin myös liikkuva valvoi sitä. Nykyisin piirturia vastaan ajaminen, jotta päästään kahvitauolle, näyttää olevan osalle kiva kilpailu.

Jukka Keltto

Juuri näinhän lähes joka reissulla käy kuten Petri kirjoitti. Viimeksi pari viikkoa sitten Lahti-Jämsä-välillä. Gps:n mukaan aavistuksen yli 80 kasikympin alueella ja rekka tuuppaa parin metrin päähän pitkät päällä.

Asia on todellinen ongelma joka ei poistu sitä vähättelemällä tai selittämällä liian pienillä nopeuksilla. Rekkakuskien keskuudessa vaan on liian paljon välinpitämättömiä itsekkäitä idiootteja. Ammattiautoilijoiden pitäisi saada itse nämä kuskit kuriin, muuten he leimaavat koko ammattikunnan. Eikä siinä mikään Teidenritari-humpuukikampanja auta vaan asennemuutos.

Ehkä LP tosiaan pitäisi saada takaisin?

Ossi Uusluoto

Kyllä minäkin haluaisin ajella sellaisella yhdistelmällä jolla voisi pitää keskinopeutta 90km/h. Saisi ohitukset haittiksesta suoritettua nopeasti aina tilaisuuden tullen. Nyt pitää vaan tyytyä noin 65km/h keskinopeuteen ja kiroilla kun roikutaan etupuskurissa.

Käyttäjän jarvelainenp kuva
P Jarvelainen

Itse taas osaan ohittaa ihan vain kansakoulun matematiikan ja fysiikan ynnä autokoulun pohjalta 65 km/h ajavan siten, ettei tarvitse haistella takapuskuriaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset